Ważne informacje

W tym dziale zebraliśmy dla Państwa kilka uwag, które pozwolą Państwu bliżej poznać naszą branżę oraz uniknąć ewentualnych niedomówień oraz najczęściej popełnianych błędów.

Wybór drzwi w pięciu krokach.

Podstawą przy wyborze drzwi jest ich kolor. Dlatego specjalnie dla Państwa w naszym Salonie przygotowaliśmy ściankę wystawową, gdzie w jednym miejscu, na wzornikach o formacie A4 zebraliśmy wszystkie dostępne 130 kolory. 

Skrzydła płytowe. Konstrukcja tych drzwi, to rama (najczęściej z MDF-u lub ze sklejki sosnowej) obustronnie przykryta płytą HDF. Wypełnienie zwyczajowo jest kartonowe tzw. „plaster miodu”. Za dopłatą można je wymieniać na płytę wiórowo-otworowaną lub płytę pełną (w zależności od producenta). Ewentualne przeszklenie czy ozdobne płyciny umieszczone są w dodatkowych ramkach, które je stabilizują w skrzydle.

Skrzydła ramiakowe. To nowoczesna konstrukcja drzwi, gdzie wszystkie elementy wykonane są z ramiaków MDF (w niektórych przypadkach ramiaki są z drewna), trwale ze sobą połączonych kołkami. Ewentualne przeszklenie czy ozdobne płyciny są wykonane w technologii bezramkowej (na wpust).

Wzornictwo. Mając wybrany kolor drzwi, znamy producenta. Znając producenta, pozostaje nam wybór danego modelu drzwi. Jeżeli to możliwe, warto dany wzór dokładnie obejrzeć na wystawkach. Jednak z racji bogatej oferty, może się zdarzyć, że nie ma możliwości obejrzenia wybranego modelu drzwi na żywo. Warto wtedy zaglądnąć do katalogu danego producenta (już tylko jednego).

Drzwi zwyczajowo, montuje się już na końcu budowy/remontu, dlatego tak ważne jest prawidłowe przygotowanie otworów montażowych. Każdy producent ma w swojej ofercie kilka rodzajów ościeżnicy (np. Pol-Skone ma ich do wyboru aż kilkanaście) a każdy rodzaj wymaga innego przygotowania otworu montażowego. Dotyczy to głównie szerokości otworu w murze jak i jego wysokości. Nawet ten sam model drzwi np. w wersji rozwiernej oraz w wersji przesuwnej, wymaga innych wymiarów otworu w murze. Dodatkowym utrudnieniem jest grubość muru, dotyczy to głównie łazienek. Klienci zazwyczaj zapominają, że do grubości muru należy dodać grubość kleju i płytki. O wybranym ostatecznie zakresie ościeżnicy trzeba poinformować glazurnika, aby wiedział w jaki sposób ma przygotować ścianę razem z płytkami, bądź uzgodnić zakres ościeżnicy z glazurnikiem przed wykonaniem przez niego prac. W naszej praktyce zdarzyły się bowiem przypadki, w których glazurnik, nie uzgadniając z inwestorem, ułatwiając sobie pracę dokleił płytę kartonowo-gipsową, czego konsekwencją było nie zamknięcie się opasek w ościeżnicy. Ideałem jest pomiar już po położeniu płytek.

Pamiętaj. Z racji faktu, że drzwi zamawia się wcześniej, to już w momencie złożenia zamówienia, należy pokazać swojej ekipie budowlanej/remontowej, co się zamówiło. Dobrym pomysłem jest pokazanie im w katalogu drzwi preferowanego producenta, konkretnie wybranych ościeżnic. W katalogu tym, na rysunkach technicznych są podane wszystkie informacje dotyczące wymiarów wymaganego otworu w murze.  Takie informacje można też uzyskać w naszym salonie.

Zmora wszystkich klientów. Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy umie prawidłowo określić kierunek otwierania drzwi. Poniżej przedstawiamy prosty sposób określenia kierunku otwierania.

W wyobraźni musimy „stanąć” po tej stronie drzwi, po której otwieramy je do siebie (tylko wtedy „widzimy” zawiasy) i w zależności, po której stronie są zawiasy, to taki jest kierunek drzwi. Poniżej przykłady.

Na początek coś prostego. Na przykład, drzwi do łazienek otwierają się zazwyczaj na korytarz, więc w wyobraźni stajemy przed takimi drzwiami i musimy sobie wyobrazić, gdzie muszą być zawiasy, aby drzwi otwierały się tak jak chcemy? Jeżeli zawiasy będą po lewej, to i drzwi będą LEWE. Jeżeli zaś zawiasy po prawej, to i drzwi będą PRAWE. Proste? Chyba już tak.

Teraz trochę utrudnimy. Jeżeli np. drzwi do pokoju otwierają się do wewnątrz tego pokoju, to w wyobraźni musimy „stanąć” w tymże pokoju a nie w korytarzu. Dopiero, jak w wyobraźni będziemy „stać” w pokoju, to „obróćmy” się tak, jakbyśmy chcieli z tego pokoju wyjść. Tylko wtedy będziemy „widzieli” zawiasy. A skoro już je „widzimy”, to tak, jak w przykładzie z łazienką – jak będą po lewej, to drzwi LEWE, jak po prawej, to drzwi PRAWE.

To wbrew pozorom jest łatwe, wystarczy tylko trochę wyobraźni.

Ukoronowaniem drzwi jest Klamka. Od koloru i wybranego modelu drzwi będzie uzależniony jej wybór. Klamki zazwyczaj są na długim szyldzie lub na szyldzie dzielonym (osobno montowana jest klamka i osobno osłonka do zamka). Szyldy w tych ostatnich mogą być okrągłe lub kwadratowe. Na naszych wystawkach zebraliśmy dla Państwa ponad 100 różnych wzorów, które z pewnością będą pomocne przy wyborze tego elementu drzwi.

Drzwi – przydatne informacje.

Jeżeli wybierają państwo opcję z naszym montażem, to proszę się nie dziwić, że działamy głównie na terenie Koszalina i w promieniu do 30 km. Wiąże się to zarówno z kosztami, czasem oraz ze specyfiką branży. Należy pamiętać, że montażysta musi do państwa jechać na pomiar, na sam montaż a niekiedy także na drobne regulacje w okresie gwarancyjnym. Im dalej od Koszalina jest inwestycja tym koszt montażu jest droższy, gdyż składają się na niego także koszty dojazdu. Dłużej też trwa reakcja na potrzeby klienta w ramach ewentualnych reklamacji czy choćby zwykłej regulacji.

Pamiętaj. Wybierając zamówienie z opcją naszego montażu, to im dalej jest to od Koszalina, tym trochę drożej i dłużej wszystko trwa.

Ponieważ drzwi montuje się prawie na końcu remontu/budowy, to przy ich montażu wychodzą wszystkie błędy popełnione podczas takich prac budowlanych. Najczęstszym z nich jest brak pionów na ścianach. Objawia się to tym, że po zamontowaniu ościeżnicy regulowanej, opaski od ościeżnicy np. na dole dolegają do ściany a na górze odstają w widoczny sposób. Wygląda to mało estetycznie.  Trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy to drzwi są krzywo zamontowane, czy ściana nie trzyma pionu? … W 99,99% przypadków, to właśnie ściana nie trzyma pionu.

Proszę pamiętać, że aby drzwi prawidłowo funkcjonowały, muszą być zamontowane dokładnie w pionie, inaczej będą tarły o podłogę lub samoczynnie się zamykały.

W katalogu tylko jednego producenta drzwi wewnątrzlokalowych jest zaprezentowanych około 50 kolekcji drzwi (np. Erkado), w każdej kolekcji jest zazwyczaj około 8 modeli drzwi. Już takie zestawienie daje nam 400 różnych wariantów. Prawie każde drzwi można wykonać w wersji tradycyjnej, czyli przylgowej a także bezprzylgowej lub przesuwnej (to już 1.200 wariantów). Drzwi mogą być lewe lub prawe (2.400 wariantów). Drzwi zazwyczaj są w czterech rozmiarach (9.600 wariantów). Trzy opcje wentylacji, czyli podcięcie, tuleje lub brak wentylacji (28.800 wariantów). Cztery rodzaje zamka: na klucz, na wkładkę, typu wc lub brak zamka, czyli miejsce tylko na klamkę (115.200 wariantów). Kolory – policzmy tylko dwanaście podstawowych, które występują w większości modeli (1.382.400 wariantów). Jeżeli drzwi są z szybą, to do wyboru mamy jej dwa rodzaje (2.764.800 wariantów). No i na koniec wypadałoby dopasować do drzwi jeszcze ościeżnicę a są trzy do wyboru: stała, regulowana lub nakładkowa (8.294.400 wariantów).

Podsumujmy. Jeden tylko producent, to kilka milionów kombinacji możliwych do uzyskania z katalogu, który ma tylko około stu stron. I właśnie dlatego na drzwi się czeka, bo z tych milionów kombinacji, trzeba wyprodukować właśnie te jedne, które Państwo wybiorą. Zazwyczaj czas oczekiwania to 4-8 tygodni ale są wybrane modele drzwi od niektórych producentów, na które trzeba czekać nawet 12-16 tygodni.

Nie wiadomo dlaczego utarło się przekonanie, że skoro drzwi są na zamówienie, to są robione na konkretny wymiar. W drzwiach zewnętrznych, za dopłatą, są takie możliwości. W drzwiach wewnątrzlokalowych, generalnie nie ma takiej możliwości. Drzwi są robione według polskiej normy, wyjątkowo w normie tzw. czeskiej/słowackiej (odrobinę niższe od normy polskiej). Owszem, od każdej reguły są wyjątki. Wybrani producenci mają pewne kolekcje lub tzw. Działy Kontraktów, gdzie takie nietypowe modele drzwi można zamówić. Zazwyczaj wiąże się to z dodatkowym kosztem oraz wydłużonym czasem realizacji.

Reasumując, jeżeli potrzebujecie Państwo drzwi nietypowych, to musicie liczyć się z ewentualnością, że żaden z producentów może nie mieć możliwości wykonania ich dla Państwa lub jeżeli będzie taka techniczna możliwość, to będzie się ona wiązała z wyższymi kosztami. Najlepiej, więc na etapie remontu/budowy zaplanować drzwi w normie polskiej.

Drzwi wewnątrzlokalowe zazwyczaj można wykonać w dwóch rodzajach, jako drzwi tradycyjne – przylgowe (z widocznymi zawiasami, gdzie skrzydło przylega do opasek ościeżnicy) oraz jako drzwi bezprzylgowe (z ukrytymi zawiasami, gdzie skrzydło „chowa” się w ościeżnicy licując się z nią, tworząc jedną płaszczyznę wraz z opaskami od ościeżnicy).

Drzwi bezprzylgowe są w ostatnim okresie bardzo modne, gdyż są promowane przez producentów oraz projektantów wnętrz a ich zdjęcia są prawie w każdym magazynie o tematyce „wnętrzarskiej”. Decydując się na takie rozwiązanie trzeba mieć na uwadze, że jest ono o około 40% droższe od takich samych drzwi w wersji tradycyjnej – przylgowej. Dodatkowo, naszym zdaniem, nie do końca jest to szczęśliwe rozwiązanie pod kątem technicznym. Nasze przekonanie bierze się z doświadczenia. Drzwi mają Państwu służyć przez wiele lat, w tym okresie będą więc otwierane i zamykane raz, drugi, … tysięczny… Skrzydła pod wpływem ich używania oraz swojej wagi mają tendencję do „obwieszania” się i jest to zupełnie normalny proces. W drzwiach tradycyjnych – przylgowych, czyli z widocznymi zawiasami, takie „obwieszenie” się drzwi jest praktycznie niezauważalne. O tym, że skrzydło się „obwiesiło” dowiedzą się Państwo dopiero jak takie skrzydło zacznie trzeć o podłogę. W takim przypadku ponowna regulacja drzwi jest bardzo prosta i można ją wykonać praktycznie we własnym zakresie. W drzwiach z ukrytymi zawiasami, czyli bezprzylgowych, każde „obwieszenie” się skrzydła o choćby milimetr będzie widoczne na szczelinie pomiędzy skrzydłem a ościeżnicą. Wygląda to mało estetycznie. Owszem, drzwi bezprzylgowe też można regulować ale …, po pierwsze, samodzielnie się już tego nie zrobi, trzeba wzywać fachowca, po drugie zakres regulacji w drzwiach bezprzylgowych jest mniejszy, więc po kilku regulacjach, ten zakres się skończy i wtedy bez ingerencji fachowca z pewnością się już nie obejdzie.

Reasumując, naszym zdaniem, drzwi bezprzylgowe (z ukrytymi zawiasami) są rozwiązaniem droższym oraz bardziej problematycznym w codziennym użytkowaniu. Przy wyborze drzwi prosimy o tym pamiętać. Klientom chcącym uniknąć tego typu problemów, sugerujemy wybór drzwi tradycyjnych – przylgowych (z widocznymi zawiasami). Nawet jeżeli te zawiasy w codziennym użytkowaniu będą raziły swoim wyglądem czy kolorem, to zawsze można zamówić specjalne, maskujące nasadki na zawiasy albo w kolorze okleiny drzwi, bądź w kolorze np. takim jak klamki.

Biel jest ponadczasowa, neutralna kolorystycznie, nadaje dyskretny urok oraz rozświetla i rozjaśnia optycznie nasze wnętrza, dlatego dobrze się komponuje z wystrojem prawie każdego wnętrza. Już tylko z tych względów kolor biały, gładki, matowy lub półmatowy jest najchętniej wybieranym kolorem drzwi przy projektowaniu wnętrz i późniejszym ich zakupie. Urok bieli ma jednak swoje wady, z których mało kto zdaje sobie sprawę. Białe drzwi wyglądają idealnie … w katalogach, folderach, zdjęciach w internecie i przez pierwszy okres po ich montażu, ale z ich praktycznym, codziennym użytkowaniem mają niewiele wspólnego. Już sam montaż drzwi białych nastręcza więcej problemów, gdyż dopasowanie elementów np. opasek od ościeżnicy musi być wykonany perfekcyjnie. Każde drzwi są też narażone na szereg uszkodzeń w trakcie późniejszego użytkowania – uderzenia, zadrapania i zarysowania. Na każdych innych drzwiach, które posiadają rysunek drewna, niezależnie od koloru, ewentualne drobne uszkodzenia można maskować specjalnymi markerami, a w ostateczności nawet zwykłymi flamastrami, pod kolor danej okleiny. Wizualnie, taka „naprawa” jest praktycznie niezauważalna, gdyż ludzki wzrok „gubi” się na wzorze drewnopodobnym. Inaczej jest w przypadku drzwi białych, gładkich i to niezależnie czy są to drzwi malowane, czy okleinowane,  gdzie każda samodzielna próba naprawy jeszcze bardziej podkreśla wcześniejsze uszkodzenie. Wygląda to mało estetycznie. Mało estetycznie wyglądają też na takich drzwiach ślady palców, które prędzej czy później zawsze gdzieś się pojawią.

Decydując się na zakup drzwi białych powinni być Państwo świadomi tych niedogodności, gdyż po pewnym czasie może się okazać, że te wymarzone drzwi nie będą wyglądały jak z przysłowiowego obrazka, a ich wygląd będzie skłaniał do ponownej wymiany drzwi.

Temat ten wiąże się z tematem dotyczącym koloru białego na drzwiach. Zazwyczaj w drzwiach w białym kolorze mamy wybór pomiędzy drzwiami malowanymi a drzwiami okleinowanymi. Jednak różnic jest więcej i wymaga to osobnego rozważenia.

Decydując się na drzwi malowane trzeba mieć na uwadze, że takie rozwiązanie jest trochę droższe w porównaniu z tym samym modelem drzwi ale wykonanym w okleinie (ok. 15%). Dodatkowo, czas realizacji zamówień na drzwi malowane jest z reguły dłuższy. W firmie DRE, czy Erkado o tydzień i wynosi ok. 6-8 tygodni, ale już np. w firmach Pol-Skone czy Porta, wybrane drzwi malowane firmy te realizują z terminem nawet do 14 tygodni!!! Bardzo ważną rzeczą jest też trwałość samej powłoki malarskiej. Restrykcyjne przepisy Unii Europejskiej wymusiły na producentach farb i lakierów pewne ekologiczne rozwiązania. Odbiło się to negatywnie na trwałości wymalowań. Nawet, pomimo postępu technologicznego w produkcji farb, ich dzisiejsza jakość w porównaniu z tym, co było kilkanaście lat temu, pozostawia wiele do życzenia. Na próbkach dostępnych w naszym salonie przedstawiamy jak łatwo można zarysować drzwi malowane. Taką samą próbę, dla porównania, wykonujemy też na okleinach sztucznych, które dużo trudniej zarysować.

Reasumując, jeżeli wybierają Państwo drzwi bezprzylgowe w kolorze białym i dodatkowo, jako drzwi malowane, to powinni Państwo wziąć pod uwagę nie tylko pozytywne aspekty – są to drzwi ładne, ponadczasowe i pięknie komponujące się w naszych wnętrzach. Powinni też Państwo poznać wszystkie negatywy, których niestety jest także nie mało. My, w naszym salonie, postaramy się pokazać i omówić wszystkie te aspekty, ale ostateczna decyzja zawsze należy do Państwa.

Co się dzieje z Państwa zamówieniem?

  1. Po 24 godzinach od złożenia u nas Państwa zamówienie (taki czas przysługuje Państwu na zmianę i/lub odstąpienie od zawartej umowy) jest przekazywane do dystrybutora lub producenta.

  2. W przypadku, gdy towar jest dostępny na stanach dystrybutora lub producenta, to zazwyczaj w przeciągu 2-4 kolejnych dni, trafia on do naszego Salonu.

  3. W przypadku, gdy towar musi być ściągany z zagranicy (np. panele lub listwy), to zazwyczaj taki proces trwa ok. 14 dni roboczych.

  4. W przypadku zamówień na drzwi, czas oczekiwania trwa zazwyczaj od 4, do 8 tygodni ale może trwać nawet do 16 tygodni (w zależności od producenta oraz typu zamawianych drzwi, np. drzwi malowane lub z prawdziwego drewna),

  5. Po dostawie towaru do naszego Salonu, jest on opisywany i wprowadzany na nasz stan magazynowy. Wtedy kontaktujemy się z Państwem i informujemy, że Państwa zamówienie jest zrealizowane, a towar gotowy do odbioru.

  1. Po 24 godzinach od złożenia u nas Państwa zamówienie (taki czas przysługuje Państwu na zmianę i/lub odstąpienie od zawartej umowy) jest przekazywane do dystrybutora lub producenta,

  2. W przypadku, gdy towar jest dostępny na stanach dystrybutora lub producenta, to zazwyczaj w przeciągu 2-4 kolejnych dni, trafia on do naszego Salonu.

  3. W przypadku, gdy towar musi być ściągany z zagranicy (np. panele lub listwy), to zazwyczaj taki proces trwa ok. 14 dni roboczych.

  4. W przypadku zamówień na drzwi, czas oczekiwania trwa zazwyczaj od 4, do 8 tygodni ale może trwać nawet do 16 tygodni (w zależności od producenta oraz typu zamawianych drzwi, np. drzwi malowane lub z prawdziwego drewna)

  5. Po dostawie towaru do naszego Salonu, jest on opisywany i wprowadzany na nasz stan magazynowy. Wtedy dzwonimy do Państwa z tą informacją i zapraszamy do naszego salonu m. in. w celu uzgodnienia terminu montażu. Ze względu na fakt, że nie wiemy, kiedy dokładnie przyjdzie zamawiany dla Państwa towar, nie jesteśmy w stanie wcześniej umawiać daty montażu.

  6. Uzgodnienie terminu montażu zależy czasem od kilku czynników, takich jak: nasz kalendarz montażowy (zazwyczaj już jest zapełniony na kilka dni do przodu) albo np. warunki na Państwa inwestycji  (czy pozostałe prace remontowo-budowlane, pozwalają już na wejście naszych montażystów). 

  7. W uzgodnionym dniu montażu, towar jest pobierany przez nasze ekipy montażowe. Zazwyczaj nasi montażyści pojawiają się u Państwa w okolicach godziny 10.

Proces reklamacyjny

Proces reklamacyjny nie jest łatwy i przyjemny dla żadnej ze stron.

Zdajemy sobie sprawę, że na zamówiony towar trzeba czekać. Potrzeba ewentualnej reklamacji tylko pogłębia frustrację. Podłogi i drzwi są montowane zazwyczaj na samym końcu budowy czy remontu, które chciałoby się mieć jak najszybciej za sobą – a tu klops…

Niestety reklamacje zawsze były, są i będą. Właściwe i spokojne przeprowadzenie całego procesu pozwoli na zminimalizowanie stresu, który reklamacja niewątpliwie wywołuje.

Dlatego prosimy o pozytywne nastawienie oraz wyrozumiałość.

Prosimy też o cierpliwość. Oczekiwali Państwo parę tygodni na swój towar, który niestety okazał się wadliwy. Nie jest możliwe zatem zakończenie reklamacji w kilka dni.

Przypominamy, że Państwa obowiązkiem jest sprawdzenie opakowań w dniu odbierania z naszego Salonu. Do Państwa też należy dokładne obejrzenie towaru przed jego montażem. Proszę pamiętać, że zamawiając w naszym Salonie taki towar, zobowiązują się Państwo własnoręcznym podpisem do przestrzegania powyższych zasad (są one zawarte w Ogólnych Warunkach, które są integralną częścią umowy). Zaś zgodnie z Kartami Gwarancyjnymi (dołączone do produktów), zarówno montaż wadliwego produktu czy choćby już ingerencja w produkt (np. zamontowanie klamki na skrzydle) jest uznawana za tożsamą z akceptacją produktu i dalsza jego reklamacja jest niezasadna.

Dlatego, jeżeli wykryją Państwo wadę produktu, prosimy odstąpić od jego montażu, zrobić dokumentację fotograficzną (zdjęcie całego elementu oraz drugie zdjęcie już samego uszkodzenia), spakować towar (najlepiej w oryginalne opakowanie) i zwrócenie go do naszego Salonu.

Na miejscu wypełnimy Protokół Reklamacyjny.

Państwa zgłoszenie wraz z dokumentacją fotograficzną przesyłamy do rozpatrzenia przez producenta (Gwaranta).

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia, towar  czy dany element jest ponownie produkowany i dostarczany do nas a my przekazujemy go Państwu.

Generalnie, schemat procesu reklamacyjnego jest bardzo podobny do tego, jaki został opisany w dziale „Towar na zamówienie (bez montażu)”.

Zamówiony, przeznaczony do montażu towar, odbierają z naszego Salonu montażyści i to oni weryfikują stan opakowań. Bardzo ważne jest, aby już Państwo, na miejscu u siebie, po rozpakowaniu produktu, zweryfikowali jego zgodność z tym, co Państwo zamawiali. Proszę pamiętać, że wyrażenie zgody na montaż jest jednoznacznie traktowane jako akceptacja dostarczonego produktu.

W przypadku wykrycia jakiejś wady, prosimy o zrobienie zdjęcia całego elementu i drugiego zdjęcia już samej uszkodzonej części (takie zdjęcia może też wykonać montażysta). Montażyści mają przy sobie Protokoły Reklamacyjne, które należy wypełnić. Ważne, aby odstąpić od montażu i aby montażyści dostarczyli wadliwy produkt do naszego Salonu. Po przekazaniu nam zdjęć oraz Protokołu Reklamacyjnego, przekazujemy pełną dokumentację do producenta (Gwaranta). 

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia, nowy element jest produkowany i dostarczany do nas a my przekazujemy go montażyście, aby skontaktował się z Państwem i umówił na dokończenie montażu.

Prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość ale producenci żądają od nas pełnej dokumentacji, dlatego też i my od Państwa tego oczekujemy (to przyspiesza proces reklamacyjny).

c.d.n.

Strona w przygotowaniu…

Zapraszamy za kilka dni…”